MEMBANGUN KHAZANAH ILMU DAN PENDIDIKAN

Belajar itu adalah perobahan …….

Nasehat Rasullullah

Posted by Bustamam Ismail on August 19, 2007

nasehat.jpgAssalamualaikum Muslimin / Muslimat yang DiKasihi, Kekuatan SedekahDiriwayatkan dalam sebuah hadih oleh Turmudzi dan Ahmad, sbb : Tatkala Allah ta’ala menciptakan bumi, maka bumi pun bergetar. Lalu Allah menciptakan gunung dengan kekuatan yang telah diberikan kepadanya, ternyata bumipun terdiam.

Para Malaikat hairan akan penciptaan gunung tersebut. Kemudian mereka bertanya “Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada gunung ?” Allah menjawab, ” Ada, yaitu besi” (gunung batu pun boleh menjadi rata ketika di tolak oleh buldozer atau peralatan yang dibuat daripada besi).

Para Malaikat bertanya lagi “Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada besi ?” Allah yang Maha Suci menjawab, ” Ada , yaitu api”(boleh mencairkan besi apabila di bakar). Para Malaikat kembali bertanya “Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada api ?” Allah yang Maha Agung menjawab, ” Ada , yaitu air” (air boleh memadamkan api). Para Malaikatpun bertanya lagi, “Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada air ?”

Allah yang Maha Tinggi dan Maha Sempurna menjawab, ” Ada , yaitu angin” (air di lautan luas akan serta merta terangkat, bergulung-gulung dan menjadi tsunami). Akhirnya para Malaikatpun bertanya lagi “Ya Allah, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih hebat daripada air itu?”
Allah yang Maha Gagah dan Maha Perkasa menjawab, ” Ada , yaitu amalan anak Adam yang mengeluarkan sedekah dengan tangan kanannya sementara tangan kirinya tidak mengetahuinya” . Ertinya, yang terhebat daripada makluk Allah adalah amalan orang yang bersedekah dengan ikhlas tanpa ada unsur menunjuk-nunjuk atau pun diketahui orang lain. Berkaitan dengan ikhlas ini, Rasulullah saw mengingatkan dalam pidatonya ketika beliau sampai di Madinah pada waktu hijrah dari Makkah : “Wahai segenap manusia! Sesungguhnya amal itu tergantung kepada niat, dan seseorang akan mendapatkan (pahala) sesuai dengan apa yang di niatkannya”. Oleh karena itu hendaknya kita selalu mengiringi sedekah kita dengan niat yang ikhlas hanya karena Allah semata, tanpa mengharapkan pujian, mahu dianggap dermawan, dihormati, dll yang boleh menjadikan sedekah kita sia-sia sahaja. Ganjaran Bersedekah Rasulullah saw menganjurkan kita umatnya untuk memperbanyak sedekah, supaya rezeki yang Allah berikan kepada kita menjadi berkah. Allah memberikan jaminan kebaikan bagi orang yang bersedekah, pahala ganjaran yang berlipatganda (700 kali) serta menggantikannya kembali dengan rezeki daripada pelbagai saluran tanpa kita sedari, sebagaimana firman-Nya dan sabda Rasulullah saw, sbb : 1. Allah ta’ala berfirman, ” Adapun orang yang memberikan(hartanya di jalan Allah) dan bertaqwa dan membenarkan adanya pahala yang terbaik (surga) maka Kami kelak akan menyiapkan baginya jalan yang mudah” . {Qs. Al Lail (92) : 5-8} 2. Allah ta’ala berfirman,
“Perumpamaan ( nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh biji, pada tiap-tiap biji bercambah seratus biji. Allah melipatgandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui”. {Qs. Al Baqarah (2): 261} 3. Rasulullah saw bersabda, ” Setiap awal pagi, semasa terbit matahari, ada dua malaikat menyeru kepada manusia dibumi. Yang satu menyeru, “Ya Allah, karuniakanlah ganti kepada orang yang membelanjakan hartanya kepada Allah”. Yang satu lagi menyeru ” usnahkanlah orang yang menahan hartanya” Tolak Bala dengan Sedekah Orang-orang yang beriman sangat sadar dengan kekuatan sedekah untuk menolak bala, kesulitan dan
berbagai macam penyakit, sebagaimana sabda Rasulullah saw, sbb : 1.
” Bersegeralah bersedekah, sebab yang namanya bala tidak pernah mendahului sedekah” . 2. ” Belilah semua kesulitan mu dengan sedekah “. 3. “Ubatilah penyakit mu dengan sedekah “. Kita mengetahui dan memahami perihal anjuran bersedekah ini, tetapi, kita seringkali amat sukar untuk melakukannya dengan alasan ‘takut salah memberi’, sebagai contoh, kadangkala kita enggan memberi kepada pengemis/peminta sedekah yang kita temui di tepi jalan dengan pemikiran bahwa itu adalah profesion meraka dan tidak berdikari, dan sebagainya.
Sesungguhnya prasangka tersebut adalah bisikan-bisikan setan laknatullah yang tidak rela melihat kita berbuat baik dengan bersedekah. Marilah kita hilangkan prasangka tersebut dengan meniatkan sedekah kita sebagai bukti keimanan kita atas perintah Allah dan Rasul-Nya yang menganjurkan umatnya untuk gemar bersedekah. Sekiranya sedekah yang kita berikan itu tidak tepat kesasaran, itu bukan lagi urusan kita, kerana hakikatnya sedekah adalah ladang amalan bagi hamba-hamba Allah yang bertakwa.
Pengemis/peminta sedekah adalah ladang bagi orang yang bersedekah, sekiranya tidak ada lagi orang-orang tersebut, kita kehilangan satu cara yang mudah untuk bersedekah (mereka yang mencari kita). Kita boleh juga membiasakan bersedekah dengan memasukkan wang ke dalam kotak pada hari Juma’at dengan penuh keikhlasan. Sedekah anda yang ikhlas, walaupun sedikit amat berharga disisi Allah Azza Wa Jalla. Orang yang bakhil dan kedekut dengan hartanya akan rugi di dunia dan di akhirat nanti kerana tidak mendapat keberkatanNya. Orang yang bersedekah sebenarnya adalah
untuk kepentingan pahala dirinya di akhirat kelak. Sebab menginfakkan(belanjakan) harta akan memperolehi keberkatan dan keredhaan Allah.
Sedekah yang Pahalanya Terus Mengalir Dari Abu Hurairah ra, bahwa sesungguhnya Rasulullah saw, telah bersabda : “Bila seorang hamba telah meninggal, segala amalnya terputus , kecuali tiga hal : amal jariyah ,ilmu yang bermanfaat atau anak shalih yang mendo’akannya” (HR. Bukhari,dalam Adabul Mufrad).

Dikutip Tulisan Putri Kasih Rangtalu pantang tatingga

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: